svar till Erik Ridderby.

Ja Erik.
 
Jag respekterar verkligen dina åsikter. Du kan argumentera för din sak och det skall du ha en stor eloge för. tänkte svara med mina åsikter på ditt blogginlägg om det går bra för dig? du får gärna kommentera och yttra dig. i värsta fall får jag ta bort inlägget om du anser det stötande. men det hoppas jag inte, debatt är väl det som driver samhället framåt?
 
 
Länk till Erik Ridderbys blogginlägg.
 
 
 
Ja det sägs att det är femtusen personer totalt som anställts efter momssänkningen. Men jag är något skeptisk tyvärr. det är än fler som hade kunnat anställas om inte krögarna stoppar extra marginalen rätt ner i sin egen ficka istället. Momssänkningen är trots allt en guldgruva för dom.
 
 
Ja ökad kvalite är absolut efterfrågat av konsumenterna då man är mer medveten idag efter alla matlagningsprogram på tv, kokböcker etc. men problemet ligger inte i att man vill ha det till lägre pris. utan det faktum att EU har frihandelsavtal. att köpa fläskfile tex från Danmark som har en absurd djurhantering med allt vad det innebär är en total katastrof. hade vi inte hade haft det avtalet så hade man kunnat satsa mer på våra bönder och vårt jordbruk i sverige. Just nu kan dom inte konkurrera med dom låga priser som kommer från utlandet. inte undra på att bönderna får lämna hus och hem. gårdar som gått i arv från flertal generationer tillbaka.
 
 
Att priser stiger på tex råvaror har ingen koppling direkt till oljan, utan snarare till EU och dess politik som är absurd. det sitter tjänstemän och politiker med löner som är groteska, fallskärmar som även dom är groteska och bestämmer över hur sverige och alla andra länder i EU skall göra och inte göra. men drar ner stöd etc som genererar inkomsttapp. det blir svårare att köpa råvaror som hade kunnat produceras i sverige istället för att köpa det utomlands ifrån. varför skall vi ha ett frihandelsavtal som genererar konkurs efter konkurs? jo för att EU säger det, för att politikerna sitter på sina stolar och bestämmer saker dom inte har en susning om hur det fungerar. titta tex på när man ville att gurkorna skulle vara raka. exemplen kan man skriva en bok om på tiotusen sidor. men vi lämnar det för stunden.
 
 
Så, sista punkten.
 
 
Att maten skulle bli dyrare och att det skulle vara en fördel är tyvärr snarare en total nackdel.
bättre att stoppa frihandelsavtalet, låta vårat eget jordbruk blomstra och ge dom verktyg för att effektivisera. det har med tillgång och efterfrågan att göra. finns det tillgång till "snorbilligt" ursäkta uttrycket, utomlands så klart som korvspad att grossisterna tar det därifrån. men stoppar man det och låter tillgången komma inifrån så skapar man konkurrens och därmed tillgång och efterfrågan inrikes.
 
 
ja din lön stiger var år. så det jämnar ut sig i slutänden för din del och alla andra som jobbar.
men det som du inte tänker på eller tar upp i ditt inlägg är baksidan som innebär ofantligt högre kostnader för samhället. Höjs kostnaderna för mat så måste man indexjustera pensioner, sjukersättningar, aktivitetsersättningar, ekonomiskt försörjningsstöd etc. Det man tar ut i ena änden får man ta ut i andra vilket inte kommer generera något extra överhuvudtaget till stadskassan.
 
 
Detta faktum kan man applicera på andra delar som redan finns i sverige samt delar som vissa partier vill införa framöver. Inget som går att diskutera bort då matematik är grundläggande.
kommer ge exempel under.
 
 
  • vägtullar
  • kilometerskatt
  • fordonsskatt på tung trafik
  • dieselskatt
 
Gällande vägtullar så kommer detta indirekt innebära en höjning på alla tjänster möjliga. såsom städföretag, transport, taxi, ja listan kan göras lång. detta måste kompenseras någonstans, var tar man ut höjningen? jo mot sina kunder som i sin tur tar det av sina kunder. Tex maten rörande transporterna. städföretag generar höjning på tex hyror etc, taxi säger sig självt, det blir dyrare att åka taxi. Det är för den delen inte vederlagt att det har någon som helst effekt tyvärr. ta tex västtrafik. dom höjer sina avgifter för kollektivtrafiken till den milda grad att det blir billigare med bilen. var det inte det man ville få bort månntro? Fusken kommer öka markant vilket redan syns i Göteborg med omnejd. tex att köra bil med tomtemask och dölja sina skyltar. Med det sagt så ökar kostnaderna rent samhällsekonomiskt med polis etc. kostnaderna för reparation på kameror etc kommer öka lavinartat då dom kommer förstöras. titta tex när fartkamerorna kom. då sköt man sönder dom stup i kvarten.
 
 
Är det detta scenario svenska kommuner, landsting och stat vill medverka till? även här måste man indexjustera åt höger och vänster.
 
 
Kilometerskatten som tex miljöpartiet efterfrågar kommer slå mot industrin etc på samma sätt som vägtullarna. vilket ger ÄN högre kostnader mot slutkunden. konsumenten som är lika med indexjustering återigen. argumenten är heller inte hållbara, man vill ha bort den tunga trafiken och lägga det på järnvägen istället. ja men järnvägen är inte redan överbelastad? nä inte alls *ironi*. sen så missar miljöpartiet det faktum att vad händer om all tung trafik hypotetiskt stannar 24 timmar? jo hela sverige stannar. sug på den karamellen en stund. den är rätt bitter väl?
 
 
Hade man tänkt att dra järnväg till alla kunder som tungtrafiken har som last/lossningspunkter? det är en utopi som aldrig kan genomföras. det måste vi väl vara överens om? Den tunga trafiken är ryggraden i sverige. som tur är kommer man ändra och ge tillstånd för längre ekipage i sverige. jag tar av mig hatten och skriker äntligen! det var då fan på tiden. jag hörde även ett argument om att olyckorna där tung trafik är inblandad, är hög och det är ju inte bra skriker man. Ja det är något högt, men vad beror detta på? det nämner man inte för då skulle man tappa ansiktet. 60 - 70% är orsakat av privatpersoner i personbilar som inte har en sportkeps om hur man skall köra bil. tex slänger sig in framför tung transport och tror att dom kan bromsa på en femöring som personbilarna kan. hur kunde sveriges invånare bli så förbannat korkade?
 
 
hög procentandel av siffrorna jag redovisade är det utländska transporter inblandat. man kör med undermåliga däck, utan fartspärrar, utan färdskrivare, trötta eller onyktra chaufförer samt som jag tidigare skrivit så kör man med specialbygga tankar med både 3 och 4 kubik diesel. då med röd diesel som inte är tillåten i sverige men pga EU så får dom köra in med det och köra i sverige. dom gör detta för att slippa tanka svensk dyr diesel. är det inte bättre att stoppa cabotagereglerna inom EU istället? genom invecklade konstruktioner med olika bolag etc så kan man köra fritt som utländsk i sverige och förstöra hela våran marknad. med farliga och miljöskadliga ekipage. är nästan säker på att du inte vet vad det är så lägger en länk så kan du läsa själv. cabotage.
 
 
svensk polis står handfallna inför problemet. Ja dom skriver ut böter vilket dom är tvingade till men dom vet att chauffören slänger den vid nästa rastplats för att svenska myndigheter kan inte driva in dom böterna. Tyskland har ett riktigt bra system. får man böter och inte kan betala antingen på plats eller på närmaste polisstation så sätter man däcklås på hela ekipaget tills det är betalt. Norge har ett annat effektivt system och det är i tullarna. man har en hög säkerhet och släpper inte in något farligt ekipage. tex måste man vintertid kunna visa upp snökedjor. har man inte så kommer man inte in. så med detta sagt, bort med cabotaget och medföljande svenska konkurser!
 
 
 
Till fordonsskatten på tung trafik.
 
 
Tung trafik har extra skatt idag. Detta genererar samma problematik jag tidigare skrivit om.
man måste indexjustera alla ersättningar etc. problemet är dock att cabotagereglerna via idioterna i EU, tillåter utländska åkare som kör som tokar på våra vägar och betalar ingen skatt överhuvudtaget. stor andel av slitaget kommer inte från svenska ekipage faktiskt, utan dom utländska som inte betalar skatt etc.
hade man stoppat det vid gränserna så hade transportsektorn blomstrat istället. man hade fått in skatt, moms etc etc etc. men det skiter man i, hur fan tänkte dom där? återigen som tidigare nämnt så sitter det politiker som inte har en sportkeps om vad dom tar beslut om! inkompetenta spån som sitter med tokhöga löner. är det bra tycker du?
 
 
våra svenska åkare går i konkurs och istället kommer det in mer och mer utländska åkare. till slut har vi inga svenska åkerier kvar och därmed ingen skatt, moms etc. vi måste vara överens om detta faktum är katastrofalt väl?
 
 
 
till sista punkten, dieselskatten.
 
 
Jag kan till viss del förstå den. man vill "forcera" fram en ändring till att köra på mer miljövänliga drivmedel. Jag tycker absolut det är en bra tanke. problemet som man missar i kråksången är att tex etanol, naturgas etc är har lägre effektkurva så man måste göra av med mer drivmedel än med diesel som har en högre kurva. därav att man får inte fram det scenario man vill. återigen, måste man indexjustera om man tvingar fram miljövänliga drivmedel såsom etanol etc. det är något billiga per liter men man måste göra av med mer för att få samma resultat som med diesel. detta är inget man tänker på, eller man kanske blundar för det. ja inte vet jag. katastrof är det i varje fall.
 
 
Men när man har ett fullgott alternativ så kommer det att bytas helt av sig självt utan att man behöver forcera. fördelen är även att i dagens läge med nya motorer från tex scania, volvo, MAN etc så har man tidernas lägsta utsläpp inom det segmentet. det borde man premiera istället för att straffa. Tillbaka till cabotage och utländska åkerier. dom kör som jag nämnde på röddiesel med oerhört gamla motorer mellan varven. där kan man snacka miljöfarligt!!!
 
 
För mer djupgående fakta kan man läsa sig till det på transports hemsida.
 
 
 
Så, nu har jag dryftat mina åsikter samt fullgod fakta.
 
Måste tillägga att detta med cabotage och utländska åkare har
 
 
INGET MED FRÄMLINGSFIENTLIGHET ATT GÖRA!!!!
 
 
ta hand om dig Erik. Jag har som sagt inget emot dig personligen eller som politiker. bara att du tänker lite snett ibland =) men det kan vi alla göra. snarare tvärtom, all heder till dig att du kan argumentera sakligt till skillnad från många andra gaphalsar som skanderar.  hoppas du har en fortsatt fantastisk vecka.
 
 
Fridens liljor!!!
 
 
over and out.
 
 
// den bittra medborgaren.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0